Gebruik ghostwriting

Gaat het echt niet lukken met het boek?

Geen probleem. Ik kan uw ghostwriter zijn. Dan komt uw boek er dus gewoon. Uw verhaal, op uw manier geschreven.
Want heeft u een zakelijk boek nodig om verder te komen?
En gaat het simpelweg niet uit uw pen komen?
Daar is een oplossing voor.

Wacht even

U heeft best stukken liggen. En wat blogs, en drie leuke tweets.

Mooi. Maar een zakelijk boek is iets anders dan een half pond gemengde drop.

“Maar ik heb een heel goed verhaal”

Dat geloof ik, en als u dat zo zegt, hoor ik de urgentie ervan. Dus dat het op papier komt. Op de goede manier. En dat moet geen vijf jaar duren, of drie, of twee. Zeker met dit corona-virus is dat te ver vooruit kijken.

Een goed verhaal verdient een publiek, en daarmee bedoel ik het juiste publiek. Dus de mensen die u wilt bereiken. Dat stelt eisen aan een boek. U heeft een verhaal en u heeft ook een idee wat dat verhaal moet doen. Toch?

Alleen: het is er niet en u heeft geen idee hoe het er wel gaat komen.

Er zijn honderdduizend journalisten die uw boek willen schrijven

Ja, dat is een kwestie van uitkiezen, en heeft u tijd en zin om mails van honderdduizend mensen door te spitten? Natuurlijk kan dat een geschikte kandidaat opleveren. Uiteindelijk.

U moet het alleen precies en helemaal goed uitleggen.

Zoiets mag geen probleem zijn, u kent uw verhaal als geen ander. Alleen, weet u precies wat er in hoofdstuk zeven moet komen, en hoe moet het straks met drukken of een uitgever en kunt u dat overzien?

Wanneer u het boek niet precies kunt overzien, dan kunt u het ook niet uitleggen. Daarbij komt dan nog, dat de tijd gewoon doortikt.

Ik heb de oplossing hiervoor

Dat heet: ghostwriting. Een mooi Nederlands woord is er nog niet.

Het betekent dat ik uw boek schrijf zoals u het zou schrijven als u er zin in had, tijd voor kon maken of wanneer het echt uw kracht was.

Na het schrijven verdwijn ik, net als een echte ghost. Op tafel ligt het boek. Uw verhaal, door u geschreven.

Of nou ja, bijna.

Het boek is dan geschreven door iemand als ik, met ervaring van meer dan dertig boeken, van schrijven tot laten publiceren.

Door iemand als ik? Ja, door mij.

Hoe gaat dat, ghostwriting?

First things first:

  • We beslissen waar uw boek over gaat: wat moet er echt in?
  • We benoemen voor wie het bedoeld is (‘iedereen’ is de wereldbevolking, dat gaat niet)
  • We overleggen wat het boek aan resultaat moet opleveren: wat wilt u ermee bereiken?
  • We komen overeen wanneer het af moet zijn
  • We stellen vast waar de informatie voor het boek vandaan moet komen (denk ook aan beeld)
  • We stippelen een plan van aanpak uit: wilt u sommige stukken zelf schrijven, wilt u stevige begeleiding bij andere of gaat u het aan mij delegeren?
  • We stellen een werkschema vast

Allright. Wat gebeurt er daarna?

  • U krijgt met regelmaat een hoofdstuk opgestuurd
  • We overleggen over de tekst, en daarna komt een nieuwe versie
  • Ik adviseer over vormgeving, drukkers en uitgeverijen
  • U stuurt een onweerstaanbaar persbericht uit (ik denk inhoudelijk mee)
  • Het boek is er!
    Is het werkelijk zo eenvoudig?

Voor mij wel. Want ik doe niets anders dan boeken bedenken, schrijven en aan andere mensen uitleggen hoe ze een boek moeten bedenken en schrijven.

Iedereen kan het, maar je moet weten hoe, de tijd ervoor hebben en ook plezier erin vinden, dat is te merken aan het resultaat. Eerlijk is eerlijk, een berg ervaring helpt. Talent ook. Opleiding ook. De eigenschap om goede vragen te stellen hoort er ook bij. Je kunnen verplaatsen in een ander eveneens. Ja, nu denk ik aan mezelf.

Ghostwriting helpt u aan een boek, zonder dat u het zelf helemaal hoeft te schrijven. Het boek moet doen wat u wilt dat het doet:

  • zichtbaarheid: meer aandacht voor uw expertise
  • erkenning: vaker gevraagd worden als spreker
  • marketing: schrijven is blijven, en lezers worden klanten

Dus: zeg mij waar het boek over moet gaan en ik schrijf het voor u.

Hoe werkt het?

Zo gemakkelijk mogelijk.

We gaan eerst telefoneren om elkaar wat beter te leren kennen. Zijn er blogs, halve stukken, of een jaarverslag: stuur het gerust op. Is er nog niets, dan is dat zo.

Ik ga vragen stellen. Waarom wilt u dit? Waar moet het over gaan? Dus praktische vragen die gericht zijn op het resultaat.

Zo ben ik. Resultaatgericht.

“Het boek moet af,” denk ik elke keer.

Dus in een eerste gesprek wil ik weten wat er nodig is, om uw boek af te krijgen, nog voordat we begonnen zijn.

Tip: mijn dienst Uit de startblokken is een goede manier om greep te krijgen op uw boek: we grenzen het onderwerp af, bedenken een hoofdstukindeling en brainstormen over enkele titels.

U krijgt mij over de vloer

Ik ga straks schrijven met uw stem, dus ik kom af en toe op bezoek. We voeren gesprekken. Ik ga rondkijken, als er iets te zien is. Ook praat ik met anderen, als u vindt: die zijn van belang.

Goed om te weten: dat zit allemaal in het plan van aanpak dat we samen opstellen.

Uw boek uitbesteden scheelt maanden tijd

Er zijn ondernemers die beslist zelf hun zakelijke boek willen schrijven. Staan ze om vijf uur ’s morgens op om dan aan de keukentafel in het niks te gaan staren. Een ego-dingetje. Kan héél lang duren.

Want ja, je hebt niks aan citroenen als je niet weet hoe je citroenlimonade maakt.

Wanneer u iemand inzet die ervaring heeft met een boek schrijven, komt het tenminste op tijd af. En een boek dat op tijd af komt, kunt u inzetten bij de marketing. Dat is handig met de planning, toch?

Nu ga ik zeggen wat iedere ondernemer weet: tijd is geld.

Is het iets voor u?

U bent al even ondernemer, misschien met jaren ervaring in deze of een andere branche. En u weet: ieder heeft zijn of haar kracht.

De betekenis van marketing kent u. En u weet ook dat niemand ’s avonds op de bank ligt met een digitale nieuwsbrief, wel met een boek.

Misschien heeft u stapels blogs af. Of boekjes vol aantekeningen. Of u heeft een hoofd vol meningen en visie en gedachten.

Maar om er een boek van te maken, gaat u iemand anders inschakelen. Zodat het boek straks goed in elkaar zit, lekker leest en doet wat het moet doen. En vooral: het boek moet bij u passen.

Vroemmm hier ben ik al

En wat kost dat?

Ghostwriting is maatwerk.

Dus krijgt u straks een persoonlijk voorstel: dit gaan we doen, dan is het af, dat kost het.

Ik neem aan dat u eigen wensen heeft. En bronnen op basis waarvan het boek tot stand moet komen. Daar gaat meer of minder tijd in zitten. Dat moet van te voren helder zijn.

Onderweg kunnen we altijd aanpassen, ik ben daar flexibel in. Goede afspraken zijn de basis voor flexibiliteit. Die maken we dus eerst.

Een boek over uw onderneming is iets anders dan een website. Iedereen heeft een website, die meer of minder gelukt is. Maakt weinig uit. Zo’n site is een dun naslagwerkje voor hoewasdienaamookalweer.

Maar een boek brengt meer teweeg. Als het goed geschreven is, tenminste.

Er zijn genoeg ondernemers die het daarom erbij laten zitten. Of die brochures gaan rondsturen, in de hoop op een boek-effect. Wat zij niet doen, is iemand inzetten die:

  • 20 jaar een eigen bedrijf heeft en leeft van de pen
  • meer dan 30 boeken heeft geschreven
  • gepromoveerd onderzoekster is, dus het type dat wil weten hoe iets echt zit
  • in staat is zich in u te verplaatsen en uw supporter te zijn
  • gericht is op resultaat

Wanneer u dat wel doet, doet u meer. En dan komt u verder.

Wat doet u nu?

optie 1: wachten op inspiratie zodat het boek vanzelf af komt

Inspiratie is iets moois. Maar ik maak me er liever niet van afhankelijk van. Zou u ook niet moeten doen. Want inspiratie komt en het gaat en dat laatste meestal halverwege en hoofdstuk. Komt dat boek van u wéér niet af.

Misschien komt de juiste inspiratie pas over tien jaar.

Wilt u zolang wachten?
Kunt u echt een boek missen en wat het voor u kan doen?

optie 2: we telefoneren even of het handig is om mij in te zetten. Dat is gratis, het hangt niet af van inspiratie, alleen van tijd. Vul het formulier in dat hieronder staat, ik mail terug en we maken een afspraak.

    Heeft u de Aanbieding <- gezien?